Personal training sessie – de pré-scan

Hoe voelt de klant zich?

Personal training pre-scan

Het klinkt volstrekt logisch dat je voor je aan een personal training sessie begint even aan de klant vraagt hoe hij zich voelt, uit professioneel oogpunt maar ook gewoon uit human interest en beleefdheid. Net omdat het zo normaal is wordt deze belangrijke fase van de training na een tijdje vergeten met als gevolg dat men de belastbaarheid van de klant soms verkeerd inschat. Cellbuilding indiceert deze fase als een pre-scan, het is belangrijk om voor elke training even te polsen hoe het echt met de klant gaat en hoe zijn dag geweest is om zo goed mogelijk te anticiperen op zijn fysieke en mentale belastbaarheid van de dag en zo kwetsuren te voorkomen.

Ga er niet vanuit dat de klant altijd zelf zal aangeven dat hij zich niet top voelt tenzij het ongemak echt heel uitgesproken en beperkend is. De meeste klanten hebben hun trots en willen niet te snel klagerig overkomen. Bovendien is hun intuïtieve voeling met het lichaam ook niet zo uitgesproken en zien ze de training meestal als een gezonde uitlaatklep die altijd goed is voor hen om het even hoe ze zich voelen. Met die gedachte worden pijntjes en ongemakken al snel vergeten tot ze tijdens de training vaststellen dat het niet goed voelt. Soms is het dan al te laat om de training aan te passen en bovendien is het gevoel om te falen tijdens de training al helemaal niet fijn bovenop alle reeds aanwezige ergernis en stress. Vandaar dat het beter is om te kunnen anticiperen op de trainingsbelasting en de training vooraf aan te passen zodat de klant toch het gevoel kan behouden dat hij een volwaardige training heeft afgewerkt.

De pré-scan zorgt voor een personal training op maat

Persoonlijk vind ik dat een pre-scan niet te veel mag aanvoelen als een meet-en weegprocedure maar meer als een vriendschappelijke human interest dialoog met enkele doelgerichte vragen in functie van het eventuele aanpassen van de training op de belastbaarheid. Wanneer de klant zich niet top voelt dan zullen meet-en weegprocedures hem niet echt een beter gevoel geven en eerder een gevoelsafstand scheppen, de confrontatie met negatieve meetwaarden zal er alleen voor zorgen dat hij zich mogelijk nog slechter gaat voelen en de training als een extra stressfactor gaat ervaren.

De belangrijkste vragen tijdens een pré-scan

  • hoe heeft de klant de vorige training ervaren en beleefd tijdens en na de training ?
  • wat is de laatste sportinspanning die de klant heeft gedaan voor deze training?
  • slaap je goed?
  • wanneer was de laatste maaltijd?
  • heeft de klant last van fysieke of mentale ongemakken die beperkend kunnen zijn voor zijn maximale belastbaarheid?
  • werd de klant onlangs geconfronteerd met conflictsituaties die hem extra stress geven?
  • wil de klant extra aandacht voor een bepaald ongemak of een alternatieve training in functie van zijn doel?

Eenvoudig gezegd komt het erop neer dat je bij de aanvang van je personal training sessie vraagt aan de klant hoe hij zich voelt en hoe zijn dag is geweest, je geeft hem gewoon de kans om zichzelf te zijn en zo goed mogelijk af te stemmen zodat je tijdens de training om het maximum uit het minimum kan halen. Zeker als de klant met een ziektebeeld zit is het belangrijk om even te polsen of hij een betere of net een mindere dag heeft. Bij klanten met een ziektebeeld is het wel belangrijk dat je het iets technischer benadert, je hoeft zeker niet voor dokter te spelen maar als personal trainer kan een bloeddrukmeting wel deel uitmaken van de pre-scan.

Tijdens de pré-scan kan je de klant op twee gebieden visueel scannen: fysiek en  mentaal, na een tijdje ken je de klant heel goed en ken je ook zijn gewoontes en reacties, je weet hoe hij er normaal uitziet waardoor het ook snel zal opvallen wanneer hij zich niet goed voelt of wanneer hij fysiek en mentaal afwijkend gedrag vertoont.

Personal training pre scan

Fysiek afwijkende signalen om in de gaten te houden

  • huiduitslag, koortsblazen
  • abnormaal zweten
  • manken of bijtrekken ledematen
  • hoesten, snotteren
  • draaierig of wankel op benen staan
  • wazige blik

In bovenstaande gevallen is de klant naar huis sturen bijna altijd de beste oplossing.

Mentaal afwijkende signalen

  • stress (onrustig, snel geprikkeld)
  • niet gefocust en afgeleid afwezig
  • ander tempo (handelt trager of sneller dan normaal)
  • meer afstand contactzone en gesprek
  • emotioneler

Als één van bovenstaande factoren aanwezig is, kan dit een grote impact hebben op de belastbaarheid, dus kan je best de training aanpassen.

Anticiperen en aanpassen van de training

Anticiperen op fysieke signalen

  • trek meer tijd uit voor de opwarming
  • pas de cardio trainingsbelasting aan
    • meer recuperatietijd tussen de intervalsets
    • maak de tijd en afstandsblokken van de intervalsets korter
    • verminder de intervalsets
    • verminder de intervalsnelheid (km/u, RPM, Wattage)
    •  combineer enkele aanpassingen
    • verander de trainingsvorm of doe alternatieve training
  • pas de kracht trainingsbelasting aan
    • meer recuperatietijd tussen de sets
    • verminder het gewicht
    • verminder het aantal sets en/of herhalingen
    • verander de trainingsvorm of doe alternatieve training

Anticiperen op mentale signalen

Wanneer de klant met een mentaal conflict zit dan kan je als trainer soms beter afwijken van de trainingsmindset en een alternatief ontspanningsmoment aanbieden. Even geen prestatiemodus of sportsfeer maar een personal training in de vorm van een deugddoende wandeling om wat van gedachten te wisselen en inzicht te geven in de situatie kan voldoende zijn om de klant een beter te gevoel te geven. Als de klant er voor open staat dan kun je hem ook een ontspannende massage aanbieden, veel zal afhangen van het soort stress dat hij ervaart, wil hij zijn woede en frustratie eerder afreageren dan zal een korte fysieke uitdaging zoals een bokstraining of hiit training de nodige positieve energie teruggeven maar indien de klant zich emotioneel leeg en futloos voelt dan is een zachte begrijpende aanpak veel beter.

Tenslotte…

Een pre-scan is een gevoelscontact om je als trainer juist in te stellen op de fysieke en mentale belastbaarheid van de klant. Het is betrokkenheid tonen bij het algemeen welzijn van de klant en is sterk bepalend voor de algemene trainingsbeleving die de klant zal ervaren. Deze fase moet je onderhouden, ga er nooit vanuit dat een training altijd op dezelfde manier wordt aangevoeld door hetzelfde lichaam, er zijn heel wat interne en externe stressfactoren die er kunnen voor zorgen dat de klant afwijkend gedrag zal vertonen tijdens de training. Door het lichaam van de klant te leren lezen zal je het beter leren begrijpen, sport zou een exacte wetenschap kunnen zijn indien het altijd in de beste omstandigheden zou kunnen gebeuren maar helaas is dat zelden een constante omdat een menselijk organisme sterk emotioneel beïnvloedbaar is en emoties kunnen ook de fysiologische werking van het lichaam beïnvloeden. Het is dus belangrijk dat de klant zijn lichaam kan belasten in het best mogelijke gevoelsscenario dat past bij de weerbaarheid van het moment. Het is aan jou als personal trainer om de training op de juiste manier aan te passen.