Er wordt vandaag de dag door ondernemers te veel gekopieerd. Iedereen wil bijzonder zijn maar we doen bijna allemaal hetzelfde.
Uiteraard mag je stelen met je ogen maar zet het wel om in je eigen taal en wees geen blinde dief. Het is inderdaad maar al te verleidelijk en gemakkelijk om misbruik te maken van het levenswerk van anderen, zeker als dat een succesformule blijkt te zijn.
Zelf geen moeite moeten of willen doen is een teken van weinig passie en ambitie. Daarnaast werkt het idee waar iemand jaren met hart en ziel aan heeft gebouwd om het tot een succesverhaal te ontwikkelen niet noodzakelijk voor een ander.
Om een product of dienstenconcept te voorzien van een eigen belevings-dna of een ziel moet je het hele ontwikkelingsproces zelf doorleefd hebben. Niemand kan een authentiek belevingsgevoel beter overbrengen dan degene die het vanuit zijn eigen zin en hartgevoel heeft uitgevonden. In het begin lukt het misschien om klanten te overtuigen met andermans idee in jouw verpakking te steken. Toch zal het al gauw wringen met je eigen persoonlijkheid en zal de vlag de lading niet meer dekken.
Helaas doe je zo ook oneer aan het echte concept. Je creëert je twijfels en wantrouwen in de markwaarde van het origineel. Het lijkt makkelijk om de content, slogans, woorden, filosofie en methodiek van anderen te gebruiken om jezelf op de kaart te zetten. Echter, eigenlijk mis je de ware betekenis en de beleving. Dus als je niet de diepgang van wat je etaleert begrijpt of kunt brengen tot zijn ware emotionele gevoel dan blijf je er beter af want dan bedrieg je je eigen spiegelbeeld.
Geloof mij dat het veel beter voelt om je eigen verhaal te schrijven en een echte volggroep te creëren die in jouw gedachtengang gelooft en bewust kiest voor wat jij staat. Uiteraard kost dit werk en tijd, het is ook een groeiproces. Een verhaal dat je enkele keren zal herschrijven en bijwerken met vallen en opstaan maar wel uniek en onbetaalbaar.
Het zal ook nooit perfect genoeg zijn omdat helaas de omstandigheden door de verschillende levensfasen veranderen. Ook de algemene ontwikkeling van het economische en digitale marktmodel veranderen en beïnvloeden het consumentengedrag. Je verhaal zal dus nooit af zijn. Je zal moeten blijven herwerken maar de essentie, de kern waarrond je filosofie is opgebouwd moet je blijven koesteren. Deze mag je nooit veranderen.
Zelfs in een digitaal tijdperk is nog plaats voor een echt authentiek productconcept. Het moet dan welgemeend worden aangeboden en het hele verhaal met het gedachtengoed moet kloppen. Het product moet in al zijn facetten gepresenteerd worden zoals verwacht om van de juiste doelgroep een volggroep maken.
Zeker als personal trainer is het bouwen aan een eigen identiteit met een sterk gedachtengoed belangrijk om succesvol te zijn. Helaas vind je in deze sector vele zaken die van elkaar afkijken. Ze beseffen niet dat ze het beter anders zouden doen en beter meer tijd zouden steken in een eigen concept. Wat snel groeit sterft doorgaans ook sneller*. Dat merk je dan ook duidelijk. Nieuwe zaken schieten als paddenstoelen uit de grond maar velen, zeker niet allemaal, verdwijnen even snel.
(*citaat Reflections of Awareness – Kris Moernaut)
Uiteraard zijn er altijd wat basisingrediënten, vaardigheden die eigen zijn aan de sector. Het is normaal dat je deze als professioneel kent en gebruikt. Niemand zegt dat je het warm water opnieuw moet uitvinden. Maar deze ingrediënten maken niet het verschil. Ze zijn niet de toegevoegde waarde waarmee je jezelf als trainer/ondernemer onderscheidt. Er is te veel van hetzelfde, weliswaar op een andere manier gebracht maar niet authentiek en vernieuwend genoeg. Al zijn er zeker enkelen die het wel goed doen.
Je kan de ziel van een idee, de filosofie waarop een zaak is opgebouwd niet zo maar overnemen door het idee te stelen of dezelfde slogans en content te gebruiken. Zo bied ik mijn concept aan in een huiselijke vertrouwde sfeer. Het ziet er bij mij dan ook niet uit als een standaard fitnessruimte. Ook al staan er de gekende apparaten en tools, de ruimte is aangekleed als een echte speelkamer met allerlei items die betekenis geven aan de filosofie waar ik voor sta, ravotten als een kind en op ontdekking gaan als een jong wild dier.
Als ik dan iemand zie starten als personal trainer en zijn zaak ook voorstelt met de woorden huiselijk terwijl de zaak er eerder strak en modern hedendaags uitziet en de nadruk vooral ligt op de dure apparaten dan klopt het verhaal niet helemaal. Ik vind het dan zo jammer dat de zaakvoerder niet de moeite doet om zelf een eigen beleving te hebben. Het kan zeker een goede trainer zijn maar naar beleving toe zal hij er niet uitspringen.
Eigen conceptvorm-imago of
Franchise conceptvorm-imago
Het zijn allebei volwaardige ondernemingsvormen als ze in hun zuiverste contextvorm worden aangeboden. Elk heeft eigen voor-en nadelen.
Helaas willen starters vaak van beide walletjes eten waardoor ze beide positioneringsvormen schade toebrengen. Zo heb je mensen die het concept “Crossfit” graag als positioneringsvorm gebruiken. Helaas zijn ze niet bereid om de oorsprong van de conceptvorm te erkennen in zijn volwaardige context. Ze willen wel een deel van de populariteit van Crossfit maar willen niet voor het gebruik van de naam betalen. Ze gebruiken dan maar een alternatieve maar gelijkaardige naam zoals crosstraining of zo.
Dit zorgt voor onduidelijkheid, zeker als ze er prat op gaan dat de trainingen hetzelfde zijn en wanneer hun infrastructuur er hetzelfde uitziet. Ik vind dat onfair en niet professioneel. Gebruik maken van het werk van een ander en er dan niets voor willen teruggeven. Als je een conceptvorm van een ander zo goed vindt en je jezelf 100% met dat gedachtengoed kunt vinden dan mag het geen probleem zijn om daarin te investeren en je rol eerlijk in te vullen.
Het kost een pak tijd, geld en werk om een eigen concept uit te werken. Als jij niet bereid bent om dat allemaal zelf te doen dan is het niet meer dan normaal dat je daarvoor betaalt. Maar als je je rol als ambassadeur goed kan invullen dan is dat zeer waardevol. Het kan zelfs een evenwaardige voldoening geven dan een eigen concept uit te werken. Uiteraard blijf je wel afhankelijk van de toekomstvisie en plannen van de conceptontwikkelaar.
Wie zich met een eigen concept wil positioneren kiest ervoor om een eigen gedachtengoed uit te werken. Dit is pionierswerk en een hele uitdaging. Het is als een eigen kind opvoeden. Het vraagt een pak engagement en is een leerproces al doende. Het is een eigen belevings-dna ontwikkelen van naam en logo tot filosofie, methodiek en belevingsdynamiek. Het is dan ook belangrijk om goed na te denken waarvoor jij wil staan en wat jij mentaal en fysiek kan dragen. Daarom is de kans ook groot dat wanneer je het idee van een ander steelt, je het inhoudelijk niet kan invullen volgens de waarden en normen van het origineel.
Als je zelf van nature uit niet dezelfde beleving ervaart dan sta je in de verkeerde winkel en lieg je jezelf voor. Je levert niet af wat wordt verwacht. Dit is niet goed voor jou maar helaas beschadig je ook het imago van het origineel. Je brengt ergens ook de geloofwaardigheid ervan in diskrediet. Uiteraard zoals reeds eerder aangegeven zal er altijd een gelijkenis terug te vinden zijn in de basisingrediënten. Academische kennis kun je moeilijk heruitvinden alhoewel zijn zelfs daar al vele theorieën die elkaar wat tegen spreken.
Het beste leer je om overal het beste uit te halen om jouw visie te versterken. Dit vraagt onderzoek, testen en tijd.
Om geloofwaardig te zijn en een succesvolle zaak op te bouwen moet het verhaal kloppen. Trouwens… wat is succes? Succes is zo relatief. Dat is ook één van de eerste zaken waarvan ik de mensen die ik begeleid bewust maak. Wat wil je echt bereiken? Wat is jouw doel en niet dat van een ander? Wie ben jij ? Hoe kijk jij naar de mensen en naar de wereld? Wil jij mensen gelukkiger maken en bouwen aan hun zijn en worden? Of wil jij snel geld verdienen met een korte termijnvisie en is dit beroep voor jou maar een tussenstop?
Het is niet omdat je de sjiekste grootste zaak hebt met de modernste apparaten dat je jezelf succesvol mag noemen. Uiterlijke schijn is soms maar een dun laagje oppervlakkigheid dat heel vluchtig is. Wie goed is in zijn job kan met heel weinig materiaal een volwaardige work-out geven. Als hij echt goed is dan weet hij deze work-out perfect over te brengen met de juiste hoeveelheid persoonlijke aandacht om de klant een onvergetelijke beleving te geven.
Natuurlijk is het ook belangrijk om mee te zijn met de nieuwe trends en regelmatig eens iets nieuw in de zaak te hebben dat aansluit bij het tijdsmodel. Klanten vinden het fijn dat je op de hoogte blijft en dat ze bij jou al eens iets terugvinden waarover veel te doen is. Alleen mag je best wat kritisch zijn en hoef je niet altijd mee op de kar te springen van nieuwe trends en theorieën. Uiteindelijk blijven de basissen het langst overeind.
Als je toch kiest om te kopiëren doe het dan tenminste eerlijk. Volg een opleiding bij de conceptontwikkelaar dan kan je het concept tenminste volwaardig vertegenwoordigen. Kies je toch gewoon de weg van een me-too concept wees dan zo eerlijk om tegen je klanten te zeggen dat jouw concept lijkt op het origineel maar dat het niet hetzelfde is en dat de beleving anders is en breek zeker het origineel niet af.
Je kan je met een eigen me-too profileren maar doe dit dan als een niche om de klant een eerlijke indruk te geven zodat hij bewust kan kiezen voor jouw versie of voor het origineel. Je kan geen cola van Aldi verkopen met de reclamebeleving van ‘the original taste’. Dat is pure oplichterij. Zeg dan liever ‘a different taste for different people’.
Als je graag jouw eigen concept wil ontwikkelen dan kun je bij Cellbuilding een Mentor fit-In Guide opleiding volgen waarbij je met de juiste inzichten je eigen unieke belevings-dna kan uitwerken.
Deze opleiding leert jou om jezelf beter te leren kennen en om al je academische kennis te vermenselijken. Dit zal ervoor zorgen dat jouw concept toegankelijker wordt voor de juiste doelgroep.
Je leert nieuwe inzichten op creatief bewegen kennen en vooral niet bang te zijn om te geloven in wat jij anders kan doen om zelf succesvol te zijn en op te vallen tussen het alsmaar toenemende concurrentiële overaanbod op de markt.
Voor meer info mail naar info@cellbuilding.be