Fitspiration – het gevaar van social media

24-01-2021
Fitspiration

De social media generatie

Fitspiration is een populaire term op Instagram. De bedoeling ervan ligt voor de hand, mensen inspireren tot een fitte, sportieve levensstijl. Jammer genoeg kan dit ook net het tegenovergestelde effect hebben.

Ik ben misschien oud en/of ouderwets, maar ik ben geen grote fan van social media. Ik begrijp dat het een vooraanstaande rol speelt in deze moderne tijden, en het kan zeker ook nuttig blijken, maar niet iedereen staat er bij stil dat er ook een keerzijde is. Gezondheid en fitness zijn populaire onderwerpen, zie #fitspiration #fitnessmotivation en hiervan wordt ook door firma’s handig gebruik gemaakt om hun producten te populariseren. Ik juich zeker toe dat meer mensen belang hechten aan een actieve en gezonde levensstijl, maar bedenk dat dergelijke boodschappen je resultaat ook negatief kunnen beïnvloeden.

Ik was nog heel jong toen ik voor mezelf de essentie van bewegen in de vrije natuur ontdekte, en reeds toen bedacht ik in mijn garage al workouts met impromptu tools. De fitnessindustrie probeert nu dat gevoel te commercialiseren tot een product en een levensstijl. Op zich is het promoten van beweging altijd een goede zaak maar net zoals met zoveel zaken gaat de echte betekenis naar mijn mening verloren in de overdaad en de overload waarmee de boodschap wordt overgebracht. Bovendien is het voor velen moeilijk om het onderscheid te maken tussen goede en slechte of foute informatie. Zogenaamde influencers kunnen bepaalde producten promoten omdat ze ervoor betaald worden, maar ze kunnen daarbij wel het beeld scheppen dat dit hét geheim is tot een fit, slank, gezond, sportief (vul zelf aan) lichaam. 

Fitness hype op social media

De intentie waarmee de fitness lifestyle wordt gemarketeerd mist zoals zo vele social media-hypes de ware beleving. Het is té prestatiegericht, té perfect, té wow en té zwart wit. Elk beeld dat wordt gebruikt om trainingstools te promoten wordt gepresenteerd door meestal jonge mensen met een perfect afgetraind lichaam en met de suggestie dat het een alles of niets verhaal is terwijl wie niet competitief wil presteren eerder gebaat zou zijn met een realistischer beeld waar met mate bewegen meer dan voldoende is om enkel van de voordelen van beweging te kunnen genieten en niet de schaduwzijde van intensief sporten te moeten ondervinden. 

Ook de trainingsmethodes die worden gepromoot door social media zijn er vooral op gericht om het tegen elkaar op te nemen en om te tonen hoe goed je wel bent. Kijk maar naar het succes van Strava en andere apps waar je al je prestaties ten allen tijde kan delen met wie je maar wil. Als dit je motiveert om zelf in actie te schieten, dan is dat prima, maar wie heeft zich nog niet laten verleiden om prestaties van vrienden of kennissen te proberen overtreffen? Nochtans is het beter en veiliger om het gewoon tegen jezelf op te nemen. Als je dan toch intenser wil trainen is het beter om je eigen grenzen te proberen verleggen in plaats van te wedijveren met de rest. 

Ook het promoten van trainingstools die een specifieke techniek vergen om veilig en efficiënt te trainen vormt een risico voor beginnende sporters, maar wat zou het… als het maar verkoopt, niet? Het is beter om eerst op te bouwen met oefeningen met eigen lichaamsgewicht, dat is overal en altijd toegankelijk voor iedereen, en kost bovendien niks. Het gevoel dat nu wordt gecreëerd is dat als je niet mee opgaat in de nieuwste fitnesshype dat je alleen aan de kant blijft staan en er niet bijhoort, wat uiteraard niet de bedoeling kan zijn. 

Verder past niet elke methodiek of tool bij jouw huidige conditie en bij je natuurlijke bewegingsmodus. Social media promoot vooral het perfectiemodel maar ieder lichaam en geest vraagt een uitgebalanceerd bewegingsmodel met aangepaste tools en bewegingsintensiteit.

Social media maakt ook graag gebruik van bekende mensen die er blijkbaar plots allemaal een extreem sportieve levensstijl op nahouden terwijl het er in realiteit maar enkelen zijn die echt veel sporten en het voor de meesten maar een momentopname is die eigenlijk even vergankelijk is als een modebeeld.

Fitspiration - het gevaar van social media

De keerzijde van de medaille

Onderzoeken hebben reeds uitgewezen dat mensen, en dan vooral jongvolwassenen makkelijker een negatief zelfbeeld ontwikkelen na het zien van al die plaatjes van perfecte lijven, en dit blijkt zowel bij vrouwen als bij mannen evenveel voor te komen. Waar een verstoord zelfbeeld bij vrouwen misschien makkelijker kan leiden tot eetstoornissen, leidt het bij mannen eerder naar een misbruik van bepaalde substanties om meer spieren te ontwikkelen. Het is duidelijk dat de oorspronkelijke bedoeling, namelijk mensen motiveren tot een gezonde en fitte levensstijl hier op een volledig fout spoor komt.

Het is zoals alles in het leven, zoek de nuance, laat je niet misleiden door opgedrongen modeverschijnselen maar zoek je eigen waarheid en laat je niet door een social media mindset beperken in je gevoelsbeleving. Social media gaat meestal in tegen de natuurlijke gevoelsverhouding met het leven en conditioneert je in een dwangmatig leefpatroon dat je enkel een goed gevoel geeft door het betrokkenheidsgevoel dat je kan delen met de wereld als alles goed gaat maar als het slecht met je gaat merk je nog meer hoe alleen je bent. 

Ikzelf had geen invloeden nodig om me te motiveren, het was een intuïtieve keuze die ik maakte omdat het goed voelde en bij mij paste. Velen beginnen nu meer te bewegen omdat social media hen als een kudde in een bepaalde richting stuurt. 

Voor enkelen kan dit hun natuurlijke connectie met beweging opnieuw versterken en dat is positief maar voor velen leidt dit tot een extreme en onnatuurlijke obsessie om bij het ideaalbeeld te horen. Als men denkt enkel gelukkig te kunnen worden als men deel uitmaakt van dit ideale plaatje dan moet men eens stilstaan en goed nadenken. De door social media gestuurde leefstijlen gaan naar mijn idee vooral over prestaties en opvallen en dragen dikwijls weinig bij tot de essentie van menselijk geluk.

Conclusie

Het enige dat je uit het marketingmodel van meer sporten moet halen is dat een actievere levensstijl beter voor je is en dat het je kan inspireren met oefeningen maar laat je niets wijsmaken over hoe hard, hoe veel je moet doen en wat je fysiek moet bereiken om erbij te horen. Leer je intuïtie te volgen en zoek je eigen model om je goed te voelen bij beweging of neem een trainer in plaats van zomaar met iets te beginnen omdat schijnbaar iedereen dit doet en deelt via social media.

Overdaad aan fitness theorieën via social media
Uit “De Bergfilosoof” – Reflections of Awareness