Wat maakt een goede personal trainer?

28-08-2020
Wat maakt een goede personal coach

Intro

Personal training is reeds geruime tijd aan een opmars bezig. Het behoort niet meer enkel tot het luxesegment maar is tegenwoordig voor bijna iedereen toegankelijk. De meeste fitnesscentra bieden personal training aan en steeds meer sportievelingen willen zelf de stap zetten om personal trainer te worden. Echter, ervaring leert ons dat de job heel dikwijls onderschat wordt. Een goede personal trainer zijn omvat zoveel meer dan ‘wat sporten met de klanten’.

Vanuit ons aanbod Personal Training Coaching geven wij jou in dit artikel graag meer inzicht in de talenten en persoonlijkheid nodig om zelf een succesvolle carrière op te bouwen als personal trainer.

Liever dan het platgetreden pad van de 10 essentiële tips op te sommen graven wij hier wat dieper. We zoeken naar kwaliteiten die volgens ons belangrijk zijn om een goede personal trainer te worden. Ook als je net gestart bent kan dit artikel nuttig voor jou zijn.

De 4 pijlers van een succesvolle personal trainerbusiness

Hieronder ziet u een beknopt schematisch overzicht van de 4 pijlers waarop een personal trainer zijn zaak moet baseren.

Een goede personal trainer is vooral een persoon die geïnteresseerd is in het fysieke en mentale welzijn van de mens. Met zijn kennis en ervaring over het menselijk lichaam en over beweging weet hij mensen te motiveren om hun fysieke en mentale weerbaarheid te versterken. Zijn kennis kan gebaseerd zijn op een academisch model of op ervaring en zelfstudie of op beiden.  Wat belangrijk is, is dat je een goede academische kennis hebt van anatomie en trainingsleer. Voor de personal trainer is sport zijn passie, hij hoeft zelf niet echt een topsporter te zijn of geweest te zijn maar het kan wel helpen als ervaring. Het geeft de klant ook meer vertrouwen. Als je wil starten als personal trainer maar je hebt nog niet de nodige kennis, dan zijn er tal van opleidingen die je kan volgen. Een opleiding met NASM erkenning is hiervoor een zeer goede keuze.

Voldoende academische kennis is natuurlijk de eerste vereiste,  maar in dit artikel wil ik vooral dieper ingaan op het aspect persoonlijkheid. Als personal trainer moet je dagelijks met mensen omgaan. Je moet ervoor zorgen dat zij zich bij jou goed voelen en dat zij het beste uit zichzelf kunnen halen. Jouw persoonlijkheid speelt hier uiteraard een grote rol.

De karaktereigenschappen van een goede trainer

  • Een goede personal trainer weet hoe hij klanten de juiste beleving van beweging kan laten genieten. Hij is een echte entertainer en creatief met oefeningen.  Hij weet deze te presenteren en te organiseren in leuke uitdagende opstellingen die de klanten voldoening geven. De betere coach werkt met een eigen bewegingsmethodiek die hij door en door kent. Hij kent ook zijn grenzen en waagt zich niet op het terrein waar een meer gespecialiseerde kennis vereist is.

  • Een andere belangrijke eigenschap is leergierigheid om de trainingen constant te willen verbeteren. Een goede trainer experimenteert met nieuwe tools en zoekt naar verbeterde bewegingsmoties. Hij blijft de markt bestuderen en evolueert ook in zijn concept.

  • De personal trainer van deze tijd die succes wil hebben moet ook een mental coach zijn. Hij moet de klant aandacht geven en levenswijsheid indiceren zonder zijn eigen mening op te dringen. Het is belangrijk om een discreet luisterend oor te zijn. Een goede trainer voelt perfect aan hoe hij de tijd van de klant optimaal kan benutten om er het maximale uit te halen. Op sommige momenten kan hij het belang van sporten goed relativeren voor zijn klanten. Hij past de training aan of zal deze zelfs schrappen om gewoon met de klant van rede te wisselen.

  • Het kan best zijn dat je beschikt over de nodige academische kennis om goede trainingen te geven. Dat je voldoende onderlegd bent om gepaste oefeningen aan te bieden. Besef dan dat dit alleen niet voldoende is om te functioneren als een personal trainer. Een goede coach moet ook kunnen kijken naar de mens achter de atleet. Hij heeft een sterk intuïtief inlevingsvermogen en durft afstappen van de perfectienorm. Hij heeft al een pak levenservaring en relativeringsvermogen om voor de klant  evenwicht te brengen tussen beweging en zijn levensstijl. Een personal trainer krijgt vaak mensen die op zakelijk en privévlak al een heel parcours hebben afgelegd. Ze zijn reeds geconditioneerd in een eigen levensstijl en vertonen op fysiek gebied al wat verval. Je krijgt dus zelden perfect functionerende lichamen.
  • Jonge trainers focussen vooral op de intensiteit van de training en het correct uitvoeren van de oefeningen. Ze gaan vooral uit van hun eigen verwachting bij het sporten en het streven naar een perfectiemodel. Een goede personal trainer zoekt voor elke klant de beste manier om de trainingsbeleving op maat aangenaam te maken. Hij zorgt ervoor dat oefeningen veilig en correct worden uitgevoerd maar durft afwijken van de academische norm als hij vindt dat dit een storende factor is voor de trainingsbeleving.

  • Een goede personal trainer is een evenwichtige persoonlijkheid die rust uitstraalt. Een sterke persoonlijkheid die zonder hoogmoedig te zijn een toonbeeld van volharding is. Hij weet als geen ander wanneer hij mensen moet aanmoedigen om door te zetten maar voelt ook perfect aan wanneer hij mensen moet afremmen in hun enthousiasme zonder ze het gevoel te geven dat ze falen. Eén van zijn beste kwaliteiten is zijn intuïtie waarmee hij goed kan inschatten met welke energie zijn klanten die dag de training kunnen en willen doormaken. Een goede trainer staat niet boven zijn klanten, hij staat erachter of ernaast. Hij durft mens te zijn en leert zijn klanten omgaan met beperkingen.

  • Als personal trainer lever je constante kwaliteit, elke keer opnieuw zorg je voor dezelfde oprechte aandacht. Ook al heb je zelf even wat minder energie, toch zet je het welbevinden van de klanten op de eerste plaats. Dit is iets waar je als mens moet in harden. Jezelf even opzijzetten voor het welzijn van anderen en je gelukkig voelen bij het zien dat je anderen gelukkig maakt. Je kan je in deze job niet even terugtrekken als je een slechte dag hebt. Je mag het eigenlijk ook niet laten merken. Klanten komen bij jou om zich goed te voelen en verwachten een begripvolle trainer met de juiste energie. Iemand die niet te enthousiast maar ook niet te dramatisch in hun verhaal meegaat. Je moet kunnen verdragen dat ze klagen, zagen en een rothumeur hebben (ook al voel jij jezelf niet goed). Jij moet ook steeds in staat zijn om op hun fysieke en mentale weerbaarheid te anticiperen met je trainingen.

  • Het is ook belangrijk om je eigen filosofie en bewegingsmethodiek te ontwikkelen om je te onderscheiden tussen een oververzadigd marktaanbod. Dit is vooral belangrijk als je volledig op jezelf wil werken, los van de concurrentie met de grotere fitnessketens. Je kiest dus best voor een eigen format, echter dit kun je enkel als je reeds enkele jaren de markt hebt afgetast. Je moet kritisch durven zijn en leren aanvoelen wat past bij jouw optimale belevingservaring op beweging. Het is belangrijk dat je ontdekt waar jij voor staat en wat jouw sterktes zijn om zo een eigen doelgroep aan te spreken. Zeker als personal trainer is het belangrijk dat je weet wat voor impact je bewegingsmethodiek heeft op je klanten. Test al je oefeningen uit alvorens ze te laten uitvoeren door de klanten, zo kan je beter inschatten wat de juiste belasting is voor je klant.

  • Je hoeft als personal trainer zeker geen topatleet te zijn om geloofwaardig te zijn. Het is wel belangrijk om een voorbeeld van sportiviteit te zijn en zelf zeer actief aan sport te doen. Zelf heb ik ook op hoog niveau aan sport gedaan, mogelijk mede daardoor wou ik ook steeds de beste zijn als ik meetrainde met mijn klanten. Ik was ervan overtuigd dat deze meerwaarde de reden was van mijn succes. Later heb ik ingezien dat dit echt niet zo belangrijk is. Meer nog, ik besef nu dat je zo je lichaam eigenlijk beetje bij beetje overbelast. Natuurlijk vonden sommige klanten dit fantastisch om door te vertellen dat hun trainer zo fit was. Ik genoot er ook echt van om zo fit te zijn, maar eigenlijk is wat je met hen deelt op hun niveau veel belangrijker.  Je moet jezelf wat naar de achtergrond schuiven. Dit is moeilijker wanneer je nog heel jong bent, want je wil dan vooral uitpakken met wat je kan.

  • Weet ook waarvoor je kiest, sommigen willen een grote zaak uitbouwen en met partners samen werken, terwijl anderen liever klein blijven. Beide kunnen succesvol zijn, maar zorg er gewoon voor dat je bewuste keuzes maakt en weet dat er bij elke keuze voor-en nadelen zijn. Je kan misschien meer mogelijkheden hebben in een groepspraktijk, en de investering is misschien beperkter in een groter centrum. De keerzijde is dan wel dat je meestal minder vrijheid hebt. Er valt voor elke mogelijkheid wel iets te zeggen, zorg er gewoon voor dat de keuze die je maakt nooit ten nadele is van je eigen filosofie en dat de kwaliteit van je dienst of product evenwaardig blijft.

Kom zeker nog eens terug, er komen binnenkort nog meer artikelen die jou kunnen helpen als je nog niet zo lang geleden je zaak hebt opgestart of als je van plan bent binnenkort te starten. We bespreken dan ook nog enkele belangrijke zaken die meer betrekking hebben op de zakelijke kant van het verhaal, iets waar veel beginnende coaches problemen mee hebben.