Wat maakt een goede personal trainer?

28-08-2020
Wat maakt een goede personal coach

Intro

Personal training is reeds geruime tijd aan een opmars bezig. Het behoort niet meer enkel tot het luxesegment van de rich and famous-klanten, maar is tegenwoordig voor bijna iedereen toegankelijk. De meeste fitnesscentra bieden personal training aan, en meer en meer sportievelingen willen zelf de stap zetten om personal trainer te worden. Echter, ervaring leert ons dat de job heel dikwijls onderschat wordt. Een goede personal trainer zijn omvat zoveel meer dan ‘wat sporten met de klanten’.

Vanuit ons segment Personal Training Coaching geven wij jou in dit artikel graag wat inzicht in de talenten en persoonlijkheid nodig om zelf een succesvolle carrière op te bouwen als personal trainer. Liever dan het platgetreden pad van de 10 essentiële tips op te sommen graven wij hier wat dieper naar de kwaliteiten die naar onze mening belangrijk zijn om een goede personal trainer te kunnen worden. Ook als je net gestart bent kan dit artikel nuttig voor jou zijn.

De 4 pijlers van een succesvolle personal trainerbusiness

Hieronder ziet u een beknopt schematisch overzicht van de 4 pijlers waarop een personal trainer zijn zaak zou moeten baseren.

Een goede personal trainer is eerst en vooral een persoon die geïnteresseerd is in het fysieke en mentale welzijn van de mens. Met zijn kennis en ervaring over het menselijk lichaam en over beweging weet hij mensen te motiveren om hun fysieke en mentale weerbaarheid te versterken. Zijn kennis kan gebaseerd zijn op een academisch model of op ervaring en zelfstudie of op beiden.  Wat belangrijk is, is dat je een goede academische kennis hebt van anatomie en trainingsleer. Voor de personal trainer is sport zijn passie, hij hoeft zelf niet echt een topsporter te zijn of geweest te zijn maar het kan wel helpen als ervaring en het geeft de klant wel meer vertrouwen. Als je wenst te starten als personal trainer maar het ontbreekt jou nog aan de nodige kennis, dan zijn er tal van opleidingen die je kan volgen. Een opleiding met NASM erkenning is hiervoor een zeer goede keuze.

Voldoende academische kennis is de eerste vereiste, dat spreekt voor zich, maar in dit artikel wil ik vooral dieper ingaan op het aspect persoonlijkheid. Als personal trainer moet je dagelijks met mensen omgaan, ervoor zorgen dat zij zich bij jou goed voelen en er vooral voor zorgen dat zij het beste uit zichzelf kunnen halen, dus jouw persoonlijkheid speelt hier uiteraard een grote rol.

De karaktereigenschappen van een goede trainer

  • Een goede personal trainer weet hoe hij klanten de juiste beleving van beweging kan laten genieten, hij is een echte entertainer en creatief met oefeningen en weet deze te presenteren en te organiseren in leuke uitdagende set-ups die de klanten voldoening geven. Een goede personal trainer werkt met een eigen bewegingsmethodiek die hij zelf volledig doorleeft en volledig kent en hij waagt zich niet op het terrein waar een meer specialistische kennis vereist is.

  • Een andere eigenschap van een goede personal trainer is zijn leergierigheid om de trainingen constant te willen verbeteren, hij experimenteert met nieuwe tools en zoekt naar verbeterde bewegingsmoties, hij blijft de markt bestuderen en evolueert ook in zijn concept.

  • De personal trainer van deze tijd die succes wil hebben moet ook een mental coach zijn, hij moet de klant aandacht geven en levenswijsheid indiceren zonder zijn eigen mening op te dringen, hij is het luisterende oor en kan discreet zijn. Hij voelt perfect aan hoe hij de tijd van de klant optimaal kan benutten om er voor de klant het maximale uit te halen, op sommige momenten kan hij het belang van sporten goed relativeren voor zijn klanten en past hij de training aan of schrapt hij de training om gewoon met de klant van rede te wisselen.

  • Het kan best zijn dat je al beschikt over voldoende academische kennis om goede trainingen te geven en voldoende onderlegd bent om de gepaste oefeningen aan te bieden, echter dit is niet voldoende om te functioneren als een volwaardige personal trainer. Een personal trainer moet ook kunnen kijken naar de mens achter de atleet, hij moet beschikken over een sterk intuïtief inlevingsvermogen, hij moet durven afstappen van de perfectienorm. Hij moet beschikken over een pak levenservaring en relativeringsvermogen om de klant in evenwicht te brengen met beweging en zijn levensstijl. Een personal trainer krijgt dikwijls mensen die op zakelijk en privévlak al een heel parcours hebben afgelegd en geconditioneerd zijn in een eigen levensstijl en mede daardoor op fysiek gebied al wat verval vertonen, je krijgt dus zelden perfect functionerende lichamen. Jonge trainers focussen vooral op de intensiteit van de training en het correct uitvoeren van de oefeningen, ze gaan vooral uit van hun eigen belevingsverwachting bij het sporten en het streven naar een perfectiemodel. Een goede personal trainer daarentegen zoekt voor elke klant naar de beste manier om de trainingsbeleving op maat aangenaam te maken. Hij zorgt er uiteraard wel voor dat de oefeningen veilig en correct worden uitgevoerd maar durft zeker af te wijken van de academische norm wanneer hij vindt dat dit een storende factor is voor de trainingsbeleving van de klant.

  • Een goede personal trainer is een evenwichtige persoonlijkheid die rust uitstraalt, het is ook een sterke persoonlijkheid die zonder hoogmoedig te zijn een toonbeeld van volharding is. Hij weet als geen ander wanneer hij mensen moet aanmoedigen om door te zetten en niet op te geven maar voelt ook perfect aan wanneer hij mensen moet afremmen in hun enthousiasme zonder ze het gevoel te geven dat ze falen. Eén van zijn beste kwaliteiten is zijn intuïtie waarmee hij goed kan inschatten met welke energie zijn klanten die dag de training kunnen en willen doormaken. Een goede personal trainer staat niet boven zijn klanten, hij staat erachter of ernaast, hij durft mens te zijn en leert zijn klanten om te gaan met beperkingen.

  • Als personal trainer lever je constante kwaliteit, elke keer opnieuw zorg je voor dezelfde oprechte aandacht, ook al zit je zelf even niet goed in je vel en beschik je even over wat minder energie, toch zet je het welbevinden van de klanten op de eerste plaats. Dit is iets waar je als mens moet in harden, jezelf even opzijzetten voor het welzijn van anderen en je gelukkig voelen bij het zien dat je anderen gelukkig maakt. Je kan in deze job, in tegenstelling tot sommige andere jobs, je niet even terugtrekken als je een slechte dag hebt en je mag het eigenlijk ook niet laten merken. Klanten komen bij jou om zich goed te voelen en verwachten een begripvolle trainer met de juiste energie, niet te enthousiast en ook niet te dramatisch meegaand in hun verhaal. Jij moet kunnen verdragen dat ze klagen, zagen en een rothumeur hebben (ook al voel jij jezelf niet goed), jij moet ook steeds in staat zijn om op hun fysieke en mentale weerbaarheid te anticiperen met je trainingen.

  • Het is ook belangrijk om je eigen filosofie en bewegingsmethodiek te ontwikkelen om je te onderscheiden tussen een oververzadigd marktaanbod, zeker als je volledig op jezelf wil werken, los van de concurrentie met de grotere fitnessketens. Je kiest dus best voor een eigen format, echter dit kun je enkel als je reeds enkele jaren de markt hebt afgetast. Je moet kritisch durven zijn en leren aanvoelen wat past bij jouw optimale belevingservaring op beweging, het is belangrijk dat je ontdekt waar jij voor staat en wat jouw sterktes zijn om zo een eigen doelgroep aan te spreken. Zeker als personal trainer is het belangrijk dat je weet wat voor impact je bewegingsmethodiek heeft op je klanten. Test al je oefeningen uit alvorens ze te laten uitvoeren door de klanten, zo kan je beter inschatten wat de juiste belastingsintensiteit is voor je klant.

  • Je hoeft als personal trainer zeker geen topatleet te zijn om geloofwaardig te zijn, maar het is wel belangrijk om een voorbeeld van sportiviteit te zijn en zelf zeer actief aan sport te doen. Zelf heb ik ook op hoog niveau aan sport gedaan, mogelijk mede daardoor wou ik ook steeds de beste zijn als ik meetrainde met mijn klanten, ik was ervan overtuigd dat deze meerwaarde de reden was van mijn succes. Later heb ik ingezien dat dit echt niet zo belangrijk is, meer nog, dat je zo je lichaam eigenlijk beetje bij beetje overbelast. Natuurlijk vonden sommige klanten dit fantastisch om door te vertellen dat hun trainer zo fit was en ik genoot er ook echt van om zo fit te zijn, maar eigenlijk is wat je met hen deelt op hun niveau veel belangrijker.  Je moet jezelf wat naar de achtergrond schuiven wat veel moeilijker is wanneer je nog heel jong bent, want je wil dan vooral uitpakken met wat jij kan.

  • Weet ook waarvoor je kiest, sommigen willen een grote zaak uitbouwen en met partners samen werken, terwijl anderen liever klein blijven. Beide kunnen succesvol zijn, maar zorg er gewoon voor dat je bewuste keuzes maakt en weet dat er bij elke keuze voor-en nadelen zijn. Je kan misschien meer mogelijkheden hebben in een groepspraktijk, en de investering is misschien beperkter in een groter centrum, maar de keerzijde is dan wel dat je misschien minder vrijheid hebt. Er valt voor elke mogelijkheid wel iets te zeggen, zorg er gewoon voor dat de keuze die je maakt nooit ten nadele is van je eigen filosofie en dat de kwaliteit van je dienst of product evenwaardig blijft.

Kom zeker nog eens terug, er komen binnenkort nog meer artikelen die jou kunnen helpen als je nog niet zo lang geleden je zaak hebt opgestart of als je van plan bent binnenkort te starten. We bespreken dan ook nog enkele belangrijke zaken die meer betrekking hebben op de zakelijke kant van het verhaal, iets waar veel beginnende coaches problemen mee hebben.