Waarom een website voor personal trainers nuttig is

11-02-2022

website voor personal trainers

Moet ik als personal trainer een website hebben?

Uiteraard is het hebben van een website als personal trainer geen noodzaak maar het kan wel helpen. Toen ik jaren geleden begon was het aanbod aan trainers nog niet zo groot en ik kon enkel met mond aan mondreclame mijn klantenbestand uitbreiden. Ik heb vele jaren zonder website gewerkt en nooit tekort gehad aan klanten dus in dat opzicht zou je kunnen zeggen dat het niet echt hoeft.

Intussen is de situatie wel enigszins veranderd. Het aanbod personal trainers is vandaag heel groot. Daarnaast gebruiken mensen tegenwoordig ook veel vaker het internet om op zoek te gaan naar bepaalde producten en diensten. Mensen gingen 20 jaar geleden niet googelen om een personal trainer te vinden. Vandaag is dit één van de eerste dingen die ze doen.

Misschien kom je op dit moment vooral via via aan klanten maar op een bepaald moment is dit verzadigd. Via je website kan je een hoop meer mensen bereiken. Bovendien is je website 24/7 beschikbaar.

Dus ja, voor wie vandaag start zou ik toch aanraden om te opteren voor een website.

Wat moet er op mijn personal trainer website staan?

Algemene informatie

Wie ben je?
Wat is jouw verhaal?
Wie is jouw doelgroep?
Wat is je aanbod?
Waar kunnen mensen bij jou terecht?

Prijzen

Dit is optioneel. Je kan kiezen voor volledige transparantie en prijzen op je website plaatsen. Ik kies er echter voor om dit niet te doen omdat personal training toch in een hoger prijssegment zit. Voor mij is het belangrijk om in een persoonlijk gesprek met de potentiële klant de prijzen toe te lichten met de waarde die je ervoor in de plaats geeft.

Geef informatie over hoe jij als personal trainer werkt!

Liever dan jou rechtstreeks te contacteren zoeken mensen tegenwoordig alles liever gewoon online op. Lekker anoniem en vrijblijvend. Probeer potentiële klanten een stap voor te zijn door vaak gestelde vragen reeds op je site te beantwoorden. Hoe werk je? Wat zijn jouw specialiteiten? Wat is jouw missie? Geef je bijvoorbeeld ook voedingsadvies… ?

Testimonials

Mensen lezen graag ervaringen van anderen. Vraag aan je klanten om hun positieve ervaringen over jou neer te schrijven en zet deze op je site.

Geef waardevolle informatie

Dit is één van de eerste en belangrijkste dingen in content marketing. Waardevolle informatie op je website plaatsen zodat potentiële klanten (leads) kunnen zien dat jij een kei bent in je vak. Een blog bijvoorbeeld is hiervoor de perfecte manier. Denk maar aan de vragen die jouw klanten vaak stellen… vaak kan je daar inspiratie uit halen om een blog over schrijven.

website voor personal trainer

Kan ik zelf een website maken?

Als je het budget hebt om dit uit te besteden kan je dit uiteraard door iemand laten doen. Maar als starter is je budget misschien beperkt. Misschien kan je dan met iemand een ruil afspreken? Jij geeft bijvoorbeeld personal training en in ruil helpt die persoon jou om een website te maken. Wees creatief! 

Ben je zelf een beetje technisch onderlegd dan is een eenvoudige website maken helemaal niet zo moeilijk. Er zijn massa’s tutorials te vinden op internet die jou stap voor stap uitleggen hoe je een eenvoudige website kan maken. Je koopt een domeinnaam, je zoekt een host, je kiest een platform en je maakt je site. Dit kost bijna niks.

Als je er zelf aan begint raad ik aan om WordPress te gebruiken. Er is een beetje een learning curve maar het is een degelijk platform en je kan er verschillende gratis templates vinden die van jouw site een mooi geheel zullen maken.

Dit kost allemaal zoveel tijd!

Het is waar. Goede webteksten schrijven, zoekwoordenonderzoek doen, een blog bijhouden kost allemaal tijd. Een website moet ook dynamisch zijn. Het heeft weinig nut om een website op te starten en er dan niks meer aan te doen. Regelmatig nieuwe content plaatsen is belangrijk om in Google te ranken. Toch is het al lang bewezen dat goede content marketing werkt. Daarom wordt het ook door grote bedrijven massaal toegepast. Als jij de juiste keuzes maakt kan dit ook voor jouw zaak een echte katalysator zijn.

Als je een website en/of blog belangrijk vindt maar je hebt niet de schrijftalenten om je er zelf mee bezig te houden kan je externe hulp inroepen om dit voor jou te laten doen.

social media voor personal trainers

Andere sociale media

Je kan ook via sociale media proberen je boodschap te verspreiden. Ben je goed in Facebook, Instagram, TikTok… gebruik het dan. Denk wel eerst na waar jouw doelgroep vooral uithangt. Als jij mikt op begoede zakenmensen dan heeft het weinig zin om jezelf via TikTok te promoten, dan kan je je beter richten op een kanaal zoals LinkedIn, begrijp je?

➡️Heb je advies of hulp nodig bij het opzetten van je website? Contacteer ons vrijblijvend hoe wij jou kunnen helpen.