De waarheid over afslanken

De waarheid over afslanken

Hoe kan ik snel afslanken en een stevig lichaam krijgen?

Verbaast het iemand dat dit de vraag is die ik als personal trainer het meeste krijg? Als ik een intakegesprek doe, dan komt dit bijna elke keer naar voor.  Er is helaas maar één waarheid over afslanken, die kom je zo te weten.

Om te beginnen moet ik jullie teleurstellen… there is no such thing as a free lunch, als je iets wil, dan zal je ervoor moeten werken, ook voor een slank en stevig lichaam, en enig realiteitsbesef is dus noodzakelijk… als je je lichaam al jaren hebt verwaarloosd, dan kan je moeilijk verwachten dat je er in enkele weken weer superslank en strak zal uitzien, dat is zeer, zeer moeilijk. (Dus niet onmogelijk) Zoals bij alles is het ook hier zo dat het resultaat recht evenredig is met de inspanningen die je doet, dus hoe meer je je best doet, hoe beter het resultaat.

In dit artikel som ik enkele belangrijke punten en tips op die belangrijk zijn als je graag wil afslanken en er strakker uitzien… aan jou dan om tot de actie over te gaan.

Terminologie : wat is afslanken?

Let goed op mijn woordkeuze, ik praat niet over vermageren maar over afslanken. Afslanken is niet gewoon streven naar een lager gewicht op de weegschaal, het betekent vooral dat je je vetpercentage omlaaghaalt. Waar je dus naar moet streven is vet verliezen zonder ook spiermassa te verliezen. Dit kan je bekomen door je voeding aan te passen en ook door te bewegen, het zal dus een combinatie van factoren zijn die tot jouw resultaat zal leiden. Hoe pak je dit aan? De 3 vragen die je jezelf moet stellen zijn:

Waar sta ik nu? Kijk eens goed naar jezelf, zowel letterlijk als figuurlijk en bepaal of je tevreden bent met je huidige fysieke toestand.

Hoe ben ik tot deze situatie gekomen? Analyseer je levensstijl… eet je gezond? Beweeg je voldoende? Drink je veel alcohol? Rook je?

Wat wil ik bereiken en wat wil ik ervoor doen? Hier komt dan het grote vraagstuk… bepaal eerst voor jezelf wat je wil bereiken. Belangrijk is hiervoor dat je een duidelijk maar haalbaar doel stelt. Zeg dus niet gewoon ik wil afslanken, maar benoem je streefdoel zoals, ik wil een kledingmaat minder, ik wil X-aantal kilogram verliezen, ik wil strakkere armen of billen enz.

Hoe groter het doel, hoe kleiner de speelruimte

Wees er wel van bewust: hoe groter het doel, hoe kleiner de speelruimte, dus denk goed na bij het omschrijven van je doelstelling en probeer haalbare en realistische doelen voorop te stellen. Als je streeft naar het perfecte lichaam, wat dat dan ook moge zijn, ben je dan ook bereid de nodige opofferingen hiervoor te doen? Denk niet dat de mensen met een perfect lichaam dit van moeder natuur hebben gekregen en dat zij er niks voor moeten doen. Een perfect lichaam krijgen en houden vraagt discipline.

Zoals ik eerder zei is afslanken een combinatie van voeding aanpassen en meer bewegen. Als je nog niet echt op je voeding let en je beweegt ook niet veel, dan is er een grote marge om iets mee te bereiken. Echter, als je al vrij veel sport, of je let al vrij goed op je voeding, dan is het speelveld kleiner en wordt het misschien al wat moeilijker om resultaat te boeken.

De factor voeding

Laat ons eerst het aspect voeding bekijken, want of je dit graag hoort of niet, dit is de grootste oorzaak van overgewicht. Hoe je het draait of keert, in grote lijnen blijft het erop neerkomen dat je aankomt als je systematisch meer energie (voeding) opneemt dan wat je verbruikt en omgekeerd. Uiteraard is het ook belangrijk welke voeding je binnenkrijgt, maar dit is een hele andere discussie. Er bestaan zoveel, soms zelfs tegenstrijdige meningen over wat gezonde voeding is, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Informeer jezelf over gezonde voeding, zoek wat bij jou past en gebruik je gezond verstand of zoek hulp bij een voedingsdeskundige. Besef dat je de grootste veranderingen in je lichaam kan bekomen door aanpassing van je voeding. Het is niet voor niets dat ze zeggen: “abs are made in the kitchen”. Men zegt dat voeding voor 80% en beweging voor 20% verantwoordelijk is voor hoe je eruitziet.

De waarheid over afslanken

Het effect van beweging

Streng op je voeding letten is uiteraard niet altijd makkelijk, daarom dat de factor sport en beweging hier ook nog een belangrijke rol kan spelen. Hoe beter je je voeding op orde hebt, hoe minder inspanning er op het vlak van sport nodig is om je lichaam er goed te laten uitzien. Hou je op tijd en stond van een culinaire uitspatting, dan kan extra beweging je helpen om de gevolgen hiervan te compenseren. Denk echter niet dat veel sporten een vrijgeleide is om niet op je eet-en drinkgewoonten te letten want dan zal je bedrogen uitkomen. Het kan uiteraard wel helpen, en iemand die veel sport zal uiteraard meer mogen eten dan iemand die weinig beweegt, maar mensen overschatten heel dikwijls het effect van sport. Als je bedenkt dat de meeste mensen een zittend beroep hebben, dikwijls zittend in de auto, de bus of de trein naar hun werk gaan, zittend eten en zittend in de zetel ontspannen na een lange werkdag, en dan een aantal uren liggend in bed doorbrengen (al dan niet met enige activiteit 😊), dan compenseert 1 uurtje sport geen 16 u inactiviteit. Je zal al extreem veel en intensief moeten sporten om dit alles te compenseren, maar niet iedereen heeft de mentale noch de fysieke weerbaarheid om dit dag na dag te doen. Het is ook nog maar de vraag hoe gezond en houdbaar het is op lange termijn om dagelijks zo intensief te sporten. Hier haal ik graag nog één van mijn quotes boven:

met mate kom je verder

De vraag is dan hoe je die uurtjes sport invult, en daar kan je naar mijn mening wel veel verschil maken. Mijn visie is het combineren van cardio met krachttraining voor maximaal resultaat. Cardiotrainingen, afhankelijk van de intensiteit, zorgen ervoor dat je tijdens de inspanning een grote hoeveelheid energie verbruikt. Krachttraining zorgt voor aanmaak van spieren, waardoor je lichaam er niet alleen beter gaat uitzien, maar je wordt ook sterker en je lichaam zal de duurtraining ook beter kunnen verteren. Krachttraining verbruikt misschien minder energie tijdens de oefening, maar zorgt voor een soort naverbranding, waardoor je ook na de training nog een verhoogd verbruik hebt. Bovendien moet je krachttraining doen om spieren op te bouwen zodat je niet enkel een slank maar ook een strak lichaam krijgt. Er zijn veel slanke mensen die toch een heel slap lichaam hebben.

De waarheid over afslanken

Sommigen denken dat ze het beste gaan afslanken door enkel lange duurtrainingen met een zeer lage intensiteit te doen, zodat ze in de zogenaamde vetverbrandingszone trainen. Ik zie soms mensen in de sportschool een uurtje rustig peddelen op een hometrainer terwijl ze de krant lezen of een babbel doen met een vriend/vriendin. Dit is vast heel leuk en ontspannend maar helaas ga je daar echt niet slanker van worden. Dergelijke trainingen mogen ook af en toe, maar je gaat toch wel regelmatig druppels zweet moeten laten om enig resultaat te behalen.

Indien je nog niet veel ervaring hebt met sporten of bewegen raad ik toch aan om je door een coach te laten begeleiden. Deze kan op basis van jouw mogelijkheden en wensen een aangepast programma opmaken. Bekijk dit als een investering in je lichaam en je gezondheid.

Tot slot nog eens mijn tips die je kunnen helpen om af te slanken:

  1. Let op je voeding – verbruik meer dan wat je inneemt
  2. Beweeg zo veel mogelijk – dit hoeft niet altijd sport te zijn en leer dit graag te doen
  3. Combineer cardio met krachttraining
  4. Varieer de intensiteit van je trainingen
  5. Geniet van het leven